Интервю -

Адв. Мария Шаркова: Пациентите не са длъжни да закупуват медицински изделия от болницата
Прочетена: 1867 пъти
Снимка: Личен архив

Какви са задълженията на лечебните заведения относно медицинските изделия - дължни ли са те да ги осигуряват? На този и други въпроси отговори за Redmedia адв. Мария Шаркова, специалист по медицинско право.


 

Адв. Шаркова, в зимния сезон случаите на тежки фрактури зачестяват, а лечението им предполага и използването на медицински изделия - протези, импланти на стави и т.н. Какви са задълженията на лечебните заведения - дължни ли са те да осигуряват тези изделия? 

 

- Ортопедията и травматологията са специалностите, в които най-често се използват медицински изделия и то в условията на спешност. До тази специалност се нареждат и неврохирургията (с доста скъпи импланти), хирургията (използват се ошиватели, платна и други), кардиохирургия, очни болести и други. През зимата травмите се увеличават и нараства броят на пациентите, които се нуждаят от ортопедичните импланти, за които споменахте. През 2012 г. се приеха изменения в Закона за здравето, чиято цел беше да се улесни пациента при снабдяване с такива изделия. До този момент пациентът или неговите близки следваше да закупуват сами изделията, което, можете да си представите, не е никак лесна задача. Освен това имаше сигнали от пациенти, че такива изделия им се предлагат директно в болниците от самия персонал, без пациентът да има възможност да прецени какви видове изделия има от тази група (например видове пирони), какви са цените им и да избере най-подходящото изделия за себе си. С промяната на закона лечебните заведения бяха, и все още са, задължени да предоставят медицински изделия, нужни за лечението на пациента чрез своята болнична аптека на цената, на която са им доставени от фирмата-доставчик. Така се гарантира, че пациентите няма да бъдат затруднявани излишно и по някакъв начин ще може да се контролира ценообразуването - поне няма да се слагат надценки от лечебните заведения. Важно е да обясним на Вашите читатели, че при закупуването на съответното изделие, от което те имат нужда, болницата трябва да им предостави информация за него, те трябва да приемат условията и да изразят избора си писмено. Заплащането се осъществява на касата на болницата или по банков път, срещу което се издава документ. В медицинската документация се поставят стикерите на изделията, които са закупили, ако има такива.
 
 
Съвсем наскоро Пловдивският административен съд излезе с решение, според което пациентите не са длъжни да закупуват медицински изделия от лечебните заведения. Решението е окончателно и това е поводът, да Ви помоля да коментирате казуса.
 
 
Казусът е следният - болница завежда дело срещу наказателно постановление на Изпълнителна агенция "Медицински одит" (ИАМО), с което й e наложена имуществена санкция  поради това, че пациентът е закупил медицинско изделие от друго място.
 
 
Казусът решава един дългогодишен проблем, който беше възникнал при приложението на разпоребите, за които по-горе стана дума. Нека обясня просто. Тук става дума за изделия, които Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) не заплаща, т.е за тях плаща пациентът от своя джоб. В същото време държавните и общинските болници са длъжни да провеждат обществени поръчки, чрез които да осигуряват всичко необходимо за функционирането на болницата, вкл. да осигуряват въпросните изделия. Оказва се, че в тези случаи на пациента може да се предложи това изделие, което се доставя след проведената поръчка, т.е пациентът плаща със свои пари за нещо, което обаче не е избрал лично. Тук се поставя въпросът може ли пациентът да закупи друго изделие за своите нужди, което е различно от предлаганото му в съответната болница? Има ли право на избор? Или е длъжен да закупи това изделие, което му е предложено и нищо друго? Поставя се и въпросът дали ако пациентът предпочете да използва изделие, което е закупил сам, болницата носи някаква административно-наказателна отговорност. Според това съдебно решение (което е окончателно, както вече казахме), болницата е длъжна да осигури съответните медицински изделия само тогава, когато пациентът е поискал да му бъдат осигурени, но пациентът има право на свободен избор за какво изделие да похарчи парите си. С други думи, право на пациента е да избере дали да закупи медицинско изделие от болничната аптека ило от друго място. В тези случаи болницата не може да носи отговорност за избора на пациента. 
 
 
Какъв е Вашият коментар и какво поведение бихте препоръчали на пациентите, които са в такава ситуация, както и на лечебните заведения, които използват такива изделия?
 
 
Моята препоръка към пациентите е да изискват максимално много информация за предлаганите изделия, да се интересуват от алтернативите и качеството на изделията. Ако могат, да сравняват едни и същи по вид изделия на различни вносители/производители. Много е важно да изискват касови бележки/фактури и стикери на медицинските изделия. В никакъв случай да не се купуват разопаковани изделия, да търси CE марка за произход върху опаковката, която е гаранция за качеството на продукта и съответствието му с изискванията на нормативните актове. Изделията се получават от болничната аптека и не се предават "на ръка" в кабинети, стаи и т.н. 
 
 
Искам да отбележа, че във връзка с изделията, които не се заплащат от НЗОК, честно възникват и други проблеми. При спешни случаи се изисква поставяне на пирони, стави, кейджове и т.н, много от които струват хиляди левове. Тези изделия се заплащат от пациента, като често се случва пострадалите да не разполагат с таква голяма сума. Болниците, от друга страна, нямат задължение да осигуряват тези скъпи изделия безплатно, защото това ще ангажира огромен финансов ресурс и ще доведе до загуби. За най-бедните пациенти такива разходи могат да бъдат заплатени от Агенцията за социално подпомагане, като се потърси съдействието на социален работник в лечебното заведение. Но често се оказва, че пациентите не отговарят на условията за социално подпомагане, а нямат никакви средства да платят. Това е много сложна ситуация, която поставя лекарите в сериозен морален конфликт заради ограничените финансови ресурси. Към момента някои болници осигуряват възможности за разсрочено плащане, други търсят неплатени суми по съдебен ред. Този проблем създава напрежение между пациенти и лекари, а както сами рпазбирате, те нямат вина за съществуването му. 
 
 
Невена ПОПОВА




Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития

Последвайте ни

Абонирайте се
за нашия бюлетин

За да получавате винаги
актуалната информация на време

Абонирайте се