Новини - България

БОРКОР: Да се регламентират лобизма и финансовите отношения лекар - фармацевтична компания и лекар - пациент
Прочетена: 129 пъти
Снимка: Pixabay.com

Въвеждане на норми в Наказателния кодекс за инкриминиране на подкуп или други корупционни престъпления при или по повод на изпълнение на служебните задължения на лекарите, в това число при предписване на лекарства и медицински изделия, а така също и при доставката им за директна употреба от медицински работници или специалисти и при препращане на пациенти или материал за изследвания – това предложение е включено в доклад на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност – (ЦППКОП), по-известен като Комисията БОРКОР. Документът бе публикуван на страницата на центъра и съдържа множество препоръки, насочени към идентифициране на рисковете и ограничаване на възможностите за корупционни практики основно при прилагането на медицински изделия.

 

Една от препоръките на експертите от ЦППКОП е да бъдe организирана дискусия за актуализиране статута на лечебните заведения като търговски дружества със специален закон с оглед ефективна превенция на корупцията на ниско ниво. Друго предложение е да се проведе и дискусия за създаването на правна регламентация на лобистката дейност и материалните и финансови отношения между лекари и фармацевтични компании, както и между лекари и пациенти.

 

Създаване на вътрешни регистри в лечебните заведения, в които да се оповестяват средствата, получени от фармацевтичните компании, дарения, спонсорство, обучения, семинари; постоянна свързаност с Националната агенция по приходите (НАП) и Министерство на здравеопазването (МЗ) и поддържането на регистър, в който да се оповестяват сключените договори на физически и юридически лица от сферата на здравеопазването с фармацевтични компании, тяхната стойност, предмет, дарения и спонсорства, също са предложени от ЦППКОП като част от мерките за борба с корупцията в здравеопазването. Също така от центъра предлагат преоценка на административно-наказателните разпоредби в Закона за здравето, Закона за медицинските изделия и Закона за здравното осигуряване, както и преоценка на предвидените санкции в случаи на некоректно попълване и или непълноти в медицинската документация при проведено лечение. Сред предлаганите мерки е и детайлизирането на етичните кодекси с включването на правила за взаимоотношенията между лекари и търговци

 

Анализът на ЦППКОП предоставя и обширна информация за състоянието и динамиката на процесите в сферата на медицинските изделия в останалите страни и у нас. Подробно се разглежда състоянието на пазара на медицински изделия, като се цитират данни за общия обем на производството на медицински изделия в света, който възлиза на около 315 млрд. долара. През 2016 г. ръстът на производството в световен мащаб в този сектор е бил почти 6%. Изводът на експертите е, че финансовите показатели недвусмислено доказват колко доходоносна е търговията с медицински изделия. В световен мащаб годишно се реализират средно около 315 млрд. долара печалба от търговията с медицински изделия, докато в рамките на вътрешния пазар на Европейския съюз (ЕС) този показател е около 96 млрд. долара - 86 млрд. евро за медицинските изделия и 10 млрд. евро за инвитро диагностичните медицински изделия. Поради изключително бързо развиващата се индустрия и разнообразието от продукти и технологии, по данни на Европейската комисия (EK), към настоящия момент съществуват общо над 500 000 изделия, сочат данните от доклада. През последните 6 години регистрираният ръст на нарастване на производството на медицински изделия е около 4% на средна годишна база. Поради това в рамките на ЕС в този сектор ежегодно се инвестират около 7,5 млрд. евро. Това означава около 10.4% от брутния вътрешен продукт за здравеопазване, от които около 7.5% са предназначени за медицински технологии, сочат данните от анализа. Всичко това влиза в сблъсък с развитието на регулаторното законодателство в отделните държави и в международен план. При тези динамични условия неизбежно възникват различни практики на високо ниво, свързани с прокарването на лобистки интереси и реализацията на корупционни схеми, гласи още докладът. На този фон всяка пета лобистка група, или 80 от общо 372 корпоративни лобисти, не е регистрирана в Европейския регистър за прозрачност, сочи още информацията на ЦППКОП.

 

Ситуацията в България нарежда страната ни на второ място в Европа по размера на частните плащания за здраве - 46.1% от всички разходи и ни оставят единствено след Кипър с 53.7%. Само 0.3% от доплащането е от допълнителни фондове, останалата част е от пациента.

 

В страните от източната част на континента разходите за медицински изделия са два пъти по-високи, като у нас те са най-големи - 42.7%. Най-ниски са разходите за профилактика - около 0,3%, както и тези за долекуване – средно 10%. България и Румъния отделят по 0.1% за долекуване, докато Дания, Норвегия, Холандия и Швеция дават над 25% от разходите си за тази важна за пациентите и техните семейства дейност, посочва докладът.

 

Анализът на ЦППКОП прави извод, че е необходимо изменение на Закона за медицинските изделия и създаването на регистър на медицинските изделия.

 

У нас е налице празнота относно механизъма за регулация на цените и ценообразуването на медицинските изделия. Липсва и нормативна регламентация, изискваща деклариране на цената при внос на медицинските изделия или изискване за представяне на анализ на формиране на продажната цена, каквато съществува за медицинските изделия, предназначени за хората с увреждания. Това води до възможност за злоупотреби и съзнателно завишаване на продажните цени, включително и на цените на изделията, които се заплащат от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). По този начин се ощетяват както държавата, така и гражданите. Налице е разпокъсаност и неяснота за броя на търговците на дребно на територията на страната и поради това - липса на проследимост, отчетност и пълна информация за търговския оборот с медицински изделия“, се казва в него.

 

Ето защо центърът препоръчва моделът за надзор и реимбурсиране на лекарствените продукти да се възприеме и реализира и по отношение на медицинските изделия, като това може да стане именно на базата на регистър на медицинските изделия. Друга препоръка е обособяване на самостоятелно звено в дирекция „Лекарствена политика“ на МЗ или създаването на Дирекция“ Медицински изделия“.

 

Невена ПОПОВА





Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития

Последвайте ни

Абонирайте се
за нашия бюлетин

За да получавате винаги
актуалната информация на време

Абонирайте се