Учените са на крачка от определяне на причинителя на множествена склероза
Снимка: BBC

Научавайки все повече за клетъчната биология на множествената склероза, учените постепенно разкриват мистериите на заболяването. Според едно от последните значими открития за нов клетъчен механизъм, високите нива на протеина Rab32 нарушават изпращането на ключовите съобщения, включващи митохондриите. В следствие на т. нар. "клетъчни батерии", те спират да изпълняват обикновената си функция, което води до токсичните ефекти, наблюдавани в мозъчните клетки на хора с множествена склероза.

Проучването е дело на изследователи от Университета в Ексетър в Обединеното кралство и Университета на Албърта в Канада.

Един от авторите - Пол Егълтън, имунолог и професор в Медицинското училище в Ексетър, казва, че множествената склероза може да има "опустошително въздействие върху живота на хората", но за съжаление сегашната ситуация е такава, че "всички лекарства предлагат лечение само на симптомите".

Множествената склероза е заболяване, при което имунната система погрешно атакува тъкан на централната нервна система - включваща мозъка, гръбначния мозък и оптичния нерв.

Докато болестта прогресира, тя разрушава все повече и повече мастната миелинова обвивка, която изолира и защитава нервните влакна, изпращащи електрически съобщения в централната нервна система. Това може да доведе до увреждане на мозъка, на зрението, болка, променено усещане, крайна умора, проблеми с движението и други симптоми.

Проучванията се фокусират върху митохондриите

Учените все по-често се интересуват от ролята на митохондриите - малките компоненти вътре в клетките, които произвеждат енергийни единици за захранване на клетката.

Екипът, стоящ зад това откритие е и първият, които обяснява ролята на дефектиралите митохондрии в МС, посредством клинични и лабораторни експерименти.

В новото изследване се разглежда протеинът Rab32, за който е известно, че участва в определени митохондриални процеси.

Те открили, че нивата на Rab32 са много по-високи при хора страдащи от МС и трудно се откриват в здравите хора. Наличието на Rab32 съвпада и с нарушаването на комуникационната система, която причинява неправилна функция на митохондриите, причинявайки токсични ефекти в мозъчните клетки на хората с МС. Разрушаването се причинява от клетъчно отделение, наречено ендоплазмения ретикулум (EР), който е твърде близо до митохондриите. EР произвежда, обработва и транспортира много съединения, които се използват вътре и извън клетката.

Проучването може да доведе до нови лечения на МС, които са насочени към Rab32

Изследователите отбелязват, че една от функциите на EР е съхранението на калций, а ако интервала между EР и митохондриите е твърде къс, това нарушава комуникацията между митохондриите и доставянето на калций.

Известно е, че приемането на калций в митохондриите е от решаващо значение за функционирането на клетките. Въпреки че причината за нарастване на нивата на Rab32 все още не е ясна, екипът вярва, че проблемът може да се окаже в дефект в основата на EР.

Изследването може да помогне на учените да намерят начини за използването на Rab32 като целева терапия, както и да потърсят други протеини, които могат да причинят подобни смущения.

Източник: Мedicalnewstoday.com