Коментари -

Д-р Антония Григорова: Що е то етично консултиране в медицинската практика
Прочетена: 404 пъти

Седмицата на пациентската безопасност продължава с д-р Антония Григорова. Тя ще разкаже какво представлява етичното консултиране и как то е свързано с правата на пациентите и предоставянето на по-качествена медицинска помощ. Не на последно място, етичното консултиране е важно за комуникацията лекар-пациент, която е свързана тясно с пациентската безопасност.

 

Redmedia e медиен партньор на инициативата "Седмица на пациентската безопасност", организирана в блога на специалиста по медицинско право Мария Шаркова.


 

Етичното консултиране е услуга за подпомагане на медицинските специалисти да вземат клинични решения, които не влизат в конфликт с интересите, правата и ценностите на пациента.

 

Нарастващото търсене на етичната консултация по света е свързано с промяната в модела на взаимоотношенията между медицинските специалисти и пациентите, провокирана от повишената обществена чувствителност към правата на пациента. Взаимоотношенията „лекар-пациент“ в медицинската практика са силно асиметрични както по отношение на познанията за здраве и болест като физическо състояние на човека, така и по отношение на интерпретациите на тези понятия като психологическо, социално и духовно състояние.

 

Различията в нагласите на медицинските специалисти и пациентите към болестта превръщат медицинската практика в „арена на сблъсък“ на чувства, мисли, интереси и ценности и в предпоставка за възникване на конфликти в лечебните заведения.

 

Според психолозите причините за конфликтите произтичат от особеностите на социалния статус, от противоречието между потребностите, желанията, интересите, нагласите и ценностите на личността, от една страна, а от друга – реалните възможности за тяхното своевременно удовлетворяване. Конфликтите могат да възникнат също така поради различия в индивидуалното възприемане на обективната реалност вследствие на уникалните за всеки човек усещания, емоции, мисли, възприятия, интуиция.

 

С оглед особеното психо-емоционално и физическо положение в което се намира пациента, задължение на медицинският специалист е да направи така, че да улесни вземането на „добро клинично решение“ чрез ангажиране на пациента и постигане на консенсус.

 

Как може да се постигне този баланс в условията на българското здравеопазване, вижте в анализа на д-р Григорова, публикуван в блога на специалиста по медицинско право Мария Шаркова.





Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития

Последвайте ни

Абонирайте се
за нашия бюлетин

За да получавате винаги
актуалната информация на време

Абонирайте се