Използват чревни бактерии при лечението на ревматоиден артрит
Снимка: The Atlantic

Бактериите в червата могат да предскажат предразположеност към ревматоидния артрит. Връзката между бактериите, които се срещат в чревната флора на човек, и автоимунното заболяване, разкрива доц. Вена Танежа, имунолог в американската клиника Mayo. Доцент Танежа публикува две изследвания по темата в списанията Genome Medicine и Arthritis. Страдащите от заболяването са до 1% от населението, като всяка година в Европа заболяват близо 37 000 души. Ревматоидният артрит е автоимунно заболяване, което причинява хронично възпаление на ставите. Засега учените не са успели да открият точната причина, която провокира заболяването. Доцент Танежа и екипът й  проучват чревните бактерии като възможна причина за ревматоидния артрит. Изследването им може да помогне на лекарите да прогнозират и предпазят хората от автоимунното заболяване.

Откритието е от изключително значение, тъй като вероятно ще може да се използва при персонализирано лечение на пациенти”, обяснява доцент Танежа.

В изследването, публикувано в Genome Medicine, са оповестени данните от наблюдение върху пациенти с ревматоиден артрит, техни близки и контролна група. Проучването има за цел да се открие биомаркер, който да е индикатор за заболяването и чрез който да се прогнозира предразположеността на даден човек. Според данните наличието в големи количества на определен вид редки бактерии предизвиква чревен дисбаланс, който пък се наблюдава при пациенти с ревматоиден артрит.

Използването на геномната технология позволява да проследим определени бактерии в червата, които при здрави хора се срещат в малки количества, но се увеличават при пациенти с ревматоиден артрит”, казва Танежа.

Екипът провежда и изследване върху мишки и намира връзката между бактерията Collinsella и появата на ревматоиден артрит. Откритието може да доведе до нов начин на диагностика на пациенти и до редуциране на дисбаланса, който предизвиква ревматоидния артрит още в ранните етапи на заболяването, обясняват Джон Дейвис и Ерик Матесън, ревматолози от клиниката Mayo и автори в изследването. Второто изследване на екипа, публикувано в списание Arthritis and Rheumatology, проучва друг вид бактерия Prevotella histicola. Експериментът е проведен с мишки, податливи към артрит. При тези от животните, подложени на лечение с бактерията, се наблюдава намаляване на честота и интензитета на симптомите на заболяването. Според лекарите имунната система на мишките и хората е сходна и резултатите от опитите биха могли да се използват. Бактерия Prevotella histicola е от полезните в червата, затова вероятно няма да има толкова странични ефекти при лечение, твърди Джоузеф Мъри, гастроентеролог от клиниката Mayo.

Ревматоидният артрит е автоимунно заболяване.Засягат се тъканите около ставите, което предизвиква болка и отток  и може да увреди ставите и да деформира костите. Могат да бъдат засегнати и другите части на тялото – кожа, очи, сърце, дробове, кръвоносни съдове.

Най-сериозното усложнение на ревматоидния артрит е загубата на функция – обездвижване, ограничено, трудно и придружено с болка движение. Болката и оттоците водят до затруднения в обичайни за ежедневието дейности, като хващане и задържане на предмети. Често усложнение са и тревожните и депресивните разстройства, които водят до изолация на болния и са предпоставка за оттеглянето му от активния живот.

Източник: Mayo Clinic