Коментари -

Новата Наредба 10 - в спиралата на програмирания дефицит
Прочетена: 985 пъти
Снимка: Pixabay.com

Очаквано тези дни Наредба 10 за условията и реда за заплащане на лекарствените продукти бе обнародвана в „Държавен вестник“ и също, без да е изненада, стана ясно, че замисълът за нови видове отстъпки, с които ще бъдат натоварени фармацевтичните компании вече е юридически факт.

 

На пръв поглед идеята на Министерството на здравеопазването да регламентира нормативно по-големи отстъпки и да заложи по-ранни срокове за събирането им изглежда обвита в добри намерения. По този начин публично е заявено намерение да се постигнат икономии на публични средства и да се овладее ръстът на разходите за лекарства. По-детайлното вглеждане в реалната ситуация обаче прави картината далеч по-малко оптимистична.

 

Преди всичко с наредбата се налагат промени и в действащите договори с фармакомпаниите, а дали това може да се случи едностранно е силно под въпрос. От друга страна, авансовото предоставяне на отстъпките за последните 3 месеца на тази година трябва да стане до средата на този месец, а сумата да бъде калкулирана на базата на предходното тримесечие. Със задна дата ще бъде въведен и друг налог в рамките на 40% от ръста реализиран за ноември и декември на тази година в сравнение със същия период на миналата година. Също обвързано с харчовете на касата от предходната година е нововъведеното задължение на компаниите да плащат 20% от реализирания ръст за годината, ако фондът е надвишил с 3% разходите за лекарствени продукти в сравнение с този изминал период. По-сложна е ситуацията с новите молекули, както и при лекарствените продукти, които по една или друга причина са сами в група. За тях се въвеждат отстъпки, чиито размер се формира на базата на специална скала с прогресивно нарастване и е обвързан с прогнозните стойности за отделните лекарства. Така например, ако надвишаването на прогнозните стойности е до 10%, отстъпката ще бъде в размер не по-малко от 25% от надвишението за съответната година, като този процент се движи нагоре, минава през нивата 50% и 75% и достига до 90% за случаите, в които прогнозните стойности са надвишени над 25%. Без съмнение, първият въпрос, който предизвиква тази регулация, е какво ще се случи, ако прогнозата се окаже неточна или ако възникне ситуация, в която рязкото увеличаване на количеството от даден лекарствен продукт се налага по обективни причини. Вече е ясен и фактът, че при първото четене на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса бе одобрен предложеният мораториум за нови молекули, който трябва да обхване цялата 2018 г. Така става очевидно, че вероятността и наредбата, и бюджетният закон да бъдат атакувани по съдебен ред, се увеличава значително. Дали това ще се случи засега не е ясно, въпреки че някои политически сили също изказаха съмнения в тази посока. Подобна бе и реакцията на пациентските организации и на други структури от неправителствения сектор.

 

Докато обаче се изчакват реакциите на заинтересованите страни, не е трудно да се предвидят последиците от заложените мерки в контекста на чисто пазарното поведение на компаниите от фармасектора. Ясно е, че много от тях ще свият своите портфолиа. Други ще предпочетат да напуснат нашия пазар, който и без това е ограничен като обем. Трети ще залагат все повече на реекспорта, защото новата наредба просто им дава зелена светлина за такова поведение. А оттук нататък разстоянието до критичния недостиг на животоспасяващи лекарства е много кратко. Както и навлизането в спиралата на програмирания дефицит. Помним добре протестите на пациенти пред здравното министерство заради дефицита на онкологични лекарства преди години. Последните месеци бяха белязани от не един и два сигнала на пациенти за липса на инсулини. И ако има някой, който да е потърпевш от ситуацията, то със сигурност не е само българският пациент, но и българският лекар. Защото нито един медик със сигурност не би искал да лекува в условията на постоянен недостиг или пък да препоръчва на близките на болния да отскочат до някоя съседна страна, за да осигурят лекарствата му.

 

В същото време е редно да припомним, че страната ни продължава да поддържа най-високият ДДС върху лекарствата в Европа. И ако дебатът по тази тема преди години беше спорадичен, но все пак го имаше, сега потъна в забвение и никой не се сеща да го инициира отново. Заглъхнаха и гласовете за въвеждане на болничните опаковки, които водят до значителни икономии на средства за медикаменти в лечебните заведения и това е факт, доказан от десетилетия практика в развитите лечение. Не се говори публично и за дългоочакваната прогенерична политика, която, ако стане факт, ще доведе до освобождаването на значителен финансов ресурс - естествено, той може да бъде пренасочен за нови терапии. Някак свенливо се отминава и нарастването на разходите за администрация на здравното ведомство, но срещу това никой не протестира. А докато по тези важни за обществото въпроси просто се мълчи, то не трябва да се чудим как за пореден път ще се озовем в дъното на европейските класации по ниво на развитие на здравеопазването, но пък за сметка на това – на челно място по процент на доплащане на здравни услуги. Както и на водеща позиция по отношение интереса към алтернативни и паранормални методи на лечение.

 

И ако все пак в близките дни и седмици се стигне до преосмисляне на приоритетите в лекарствената политика, то в по-голяма степен ще можем да се надяваме, че ще бъде намерен друг изход от проблемите – по-разумен и по-ориентиран към реалните потребности на хората.

 

Невена ПОПОВА





Коментари

април 2024

ПВСЧПСН
     

Събития

Няма събития

Последвайте ни

Абонирайте се
за нашия бюлетин

За да получавате винаги
актуалната информация на време

Абонирайте се